Muntlig eksamen 2021 - en énakter

Oppdatert: mai 19

Rom 402. Tirsdag kl. 09.15.


Eleven: [åpner døren] Eh.. jeg har kanskje kommet feil?

Faglærer: Neida! Jeg er Henrik og skal gjennomføre eksamen i dag. Solveig våknet opp med forkjølelse, og du vet, lette symtomer... [blunker lurt]

Elev: Ok...

Faglærer: Bare slapp av, jeg underviser også i Psykologi, så dette skal gå helt fint. Du kan bare sette Mac'en din på bordet der, jeg har spritet både det og stolen, skal vi se... [fomler med egen PC, snur den mot eleven og peker på skjermen] Her har vi ekstern sensor, du vil kanskje presentere deg?

Elev: Hei. Jeg heter Emilie.

Foto: Maxwell Nelson / Unsplash


Faglærer: [snur PC mot seg selv igjen] Oj, der var du visst muta, så eleven kunne ikke høre deg, sånn kan det gå...

Ekstern sensor: Hører du meg nå?

Elev: Ja.

Ekstern sensor: Jeg heter Gunnar og jobber på Hartvig Nissen, jeg ser fram til å høre hva du har forberedt, var det Emilie? [Viser tommel opp med begge hendene].

Elev: [henvendt til faglærer] Jeg er veldig nervøs...

Faglærer: Det skal gå så bra, så, du trakk oppgave tre om utviklingspsykologi, ikke sant? Bare begynn når du er klar.

Elev: Skal jeg ta presentasjonen min opp på prosjektoren?

Faglærer: Ja, det er fint.

Faglærerens PC: Unnskyld?

Faglærer: Ja?

PC: Jeg tror det er best om også eleven logger inn her på Zoom og deler skjermen her, så blir det lettere for meg å se, det var det jeg hadde avtalt med Solveig...

Faglærer: Ja, det var lurt! [Til eleven:] Jeg sender deg en link som du går inn på.

Elev: [mumler]

3 MINUTTER SENERE

PC: Flott, da ser jeg deg Emilie!

Elev: Hei.

ElevPC og FaglærerPC: FEEDBACK

Faglærer: Oj, kanskje jeg skal skru av lyden på min PC. Sånn. [Til eleven:] Bare begynn når du er klar.

Elev: Jeg skal snakke om utviklingspsykologi og har valgt problemstillingen...

Ekstern sensor i chatten: Har hun delt presentasjonen? Jeg ser den ikke?

Faglærer i chatten: Ser den fint hos meg.

Elev: Freud... orale stadiet ... barns utvikling

Faglærer: Vent litt, Emilie, det virker som om Gunnar her ikke ser presentasjonen din, kan jeg se på PC'en din [går mot eleven] nå får vi huske på avstand da, hehe, dette skal gå fint, sånn! bare fortsett!

Elev: [mumler] ...tilknytning ... orientert om egen munn ... moren

Faglærer: [Smiler støttende og nikker]

Eleven: [peker på egen PC] Det virker som om han vi si noe?

Faglærer: Oj, du var visst mutet igjen!

Ekstern sensor: Jeg vil bare minne om at denne første delen bare skal være inntil sju-åtte minutter, så om du avrunder nå, går vi over til samtalen

Eleven: [blunker frenetisk] Ja, jeg er egentlig ferdig nå, det var bare kildene mine på siste slide.

Faglærer: Dette var en veldig fin innledning om Freud [smiler støttende]. Er det noen andre utviklingsteorier du synes er viktige til denne problemstillingen? [Henvendt mot egen pc:] Hørte du spørsmålet mitt nå?

Ekstern sensor: [Rister på hodet - spørrende uttrykk i ansiktet]

Faglærer: Jeg skrudde av lyden for å unngå feedback, hehe, sånn kan det gå. [Skrur på lyden]. Jeg spurte henne om andre teorier!

Ekstern sensor: [Viser tommel opp med begge hender]

Eleven: Jeg vet ikke helt... Piaget... tenker du på...

Høyttaler på elev-Mac: [Ekstern sensors stemme] Du kunne kanskje si noe om Erik H. Erikson?

Eleven: [Veksler blikk mellom egen skjerm og faglærer] Jeg .. vet.. ikke helt...


8 MINUTTER SENERE

Faglærer: [Henvendt til eleven] Takk. Da kan du gå ut på gangen, så skal vi snakke sammen her.

[Eleven går ut]

Ekstern sensor: Jeg må si det hørtes ut som om hun leste mye fra manus.

Faglærer: Nei, hun gjorde ikke det.

Ekstern sensor: Så du skjermen hennes?

Faglærer: Nei...

Ekstern sensor: Vel, det kan ha vært feil inntrykk. Spesielt under innledningen hennes. Du vet det blir et veldig lite bilde av henne når hun deler presentasjonen med skjermdeling. Litt vanskelig å få inntrykk...

Faglærer: Jeg synes hun hadde god oversikt over stoffet, og svarte greit for seg. Ganske mye selvstendighet og refleksjon. Men hun var veldig nervøs, da...

Ekstern sensor: Kan jeg avbryte deg litt der? Jeg synes dette var faglig direkte tynt. Erik H.Erikson kunne hun for eksempel ingenting om. Så noen høy måloppnåelse er det ikke.

Faglærer: Nå vet ikke jeg hvor mye vi skal eller kan legge vekt på dette, det er vel ikke lagt inn i vurderingsforskriften, så vidt jeg vet, men Solveig har lagt igjen beskjed om at Emilie var syk i store deler av februar, og i karantene det meste av mars, da utviklingspsykologi var tema i undervisningen, nå hadde hun riktig nok 48 timer på å lese seg opp... Nå løper tiden her, men jeg tenker 5 her.

Ekstern sensor: Det jeg kan si, er at jeg har vært sensor i mange år, og dette var nærmere 3 enn 5. Nå var lyden ganske svak, jeg lurer på om jeg hørte hennes stemme gjennom din mikrofon? Men det jeg fikk med meg var i alle fall ikke refleksjon på høy måloppnåelse. Og det er jo tross alt kompetansen i læremålene vi skal vurdere, pandemi eller ei, hadde jeg nær sagt. Nå er det heldigvis snart sommerferie, unnskyld, jeg mener selvsagt avspasering hehe.

Faglærer: Jeg...

Ekstern sensor: Jeg kan strekke meg til 4, ok?


Faglærer: [Åpner døren] Nå kan du komme inn, Emilie.

Emilie: Jeg vil bare si at jeg var veldig nervøs for dette, fordi denne karakteren har så mye å si for snittet mitt. Det kan være den som avgjør om jeg kommer inn på Veterinærhøgskolen. Hva fikk jeg?



Utdrag fra Regler for muntlig og muntlig praktisk eksamen (Udir):

  • Gjennomføringen av lokalt gitt muntlig eksamen kan vare inntil 30 minutter for hver elev.

  • Når sensorene har diskutert seg frem til karakter, skal eleven umiddelbart få vite karakteren.

  • Eksamenskarakteren er et uttrykk for den kompetansen som hver enkelt elev eller privatist viser på eksamen.

  • Eleven har rett til å klage på formelle feil som har hatt noe å si for eksamensresultatet. [...] Dersom eleven får medhold i en klage, blir eksamenskarakteren annullert.

Hør podcasten Skolesnakk:



Vil du ha varsel om nye blogginnlegg?

Følg FB-siden JorgenMoltubak.no